Szájsebészet

Fog-, bölcsességfog eltávolítás és csontpótlás

Fog- és bölcsességfog eltávolítás

A bölcsességfog eltávolítás a legtöbb ember képzeletében a legszörnyűbb fogorvosi beavatkozásként szerepel.

Szeretnénk bebizonyítani, hogy ez nem igaz!

Először is, a műtét kivitelezése gyakorlattal és erre specifikus képesítéssel rendelkező szakember kezében, aki nagyszámú ilyen műtétet végzett, töredéknyi kezelési időt igényel. Nem csak a műtéti idő, de a várható szövődmények minősége és mennyisége (duzzanat, fájdalom) is szoros összefüggésben áll a szakszerű kivitelezéssel.

Másfelől, a modern orvostudomány kiemelt figyelemmel fordul a fájdalommentes kezelések felé,. A legegyszerűbb esetekben a helyi érzéstelenítő oldat speciális befecskendezése biztosít teljes fájdalmatlanságot.

Ha bármilyen ok (gyulladás, fokozott félelem) felveti komolyabb segítség igényét, gyógyszeres kiegészítéssel éber szedálásban (=bódítás) tudjuk elvégezni a beavatkozást, Ilyenkor aneszteziológus szakorvos felügyeli a beteget a beavatkozás teljes időtartama alatt.

A bölcsességfogak eltávolítása lehetséges egyenként, de többet összevonva, egy ülésben is. A megterhelés és a következmények a beavatkozás típusától függnek.

A beavatkozás menetéről és a körültekintést igénylő részletekről nem csupán szóbelni, hanem írásbeli tájékoztatást is kap a páciens.

Csontpótlás

Az implantátum beültetés alapvető feltétele, hogy megfelelő kiterjedésű csont álljon rendelkezésre az implantátum teljes méretének befogadására. Ha ez a megelőző csontveszteség következtében nem áll rendelkezésre, akkor a beültetés előtt vagy azzal egyidőben csontpótlásra lehet szükség.

A foghúzás után hosszú ideig fogatlanul maradt állcsont területén -  különösen, ha kivehető fogsort is visel a beteg - vagy a parodontológiai okból eltávolított fogak helyén oly mértékig leépülhet a csont, hogy lehetetlenné válik műgyökér beültetése. Bármilyen állapottal állunk is szemben, szinte nincs olyan eset, ahol ne tudnánk segíteni. Több módszer is kínálkozik a hiányzó csont újraépítésére. A csonthiány nagysága, pontos elhelyezkedése, a tervezett pótlás milyensége határozza meg, melyiket választjuk.

Legegyszerűbb esetben - az úgynevezett irányított csontregeneráció - módszerével  csontpótló anyag és membrán felhasználásával alakítunk ki implantátum befogadására alkalmas helyzetet. Ez történhet a kihúzott fog helyén, vagy az arcüreg területén, esetleg az implantátum beültetésével egyidejűleg.

Kiterjedtebb hiányoknál az állcsont vagy a csípő lapát meghatározott részeiről altatásban távolítunk el- és rögzítünk a hiány helyére- akkora mennyiségű saját csontot, hogy az képes legyen megfelelő mennyiségű implantátumot befogadni. (lsd még lentebb csont transzplantáció)

A saját csontot bizonyos esetekben, 3 dimenzióban, egyedileg, pontosan a hiány formájára kifaragott csonttal helyettesíthetjük. (lsd. high-tech sebészet.)

A beavatkozás nagyságától függ, milyen érzéstelenítést alkalmazunk. Nem a beavatkozás fájdalmassága, hanem sokszor a precíz kivitelezés miatti hosszú műtéti idő indokolja, hogy aneszteziológus segítségét kérjük a műtéthez. A csontátültetéshez általában a teljes narkózis a legalkalmasabb.

Csontpótló anyagok

A csonthiányok egy részénél csontpótló anyag alkalmazásával megfelelő csontos regenerációt tudunk elérni. Ezek az anyagok kitöltik a hiány területét és fenntartják a kívánatos térfogatot mindaddig, amíg a területet csontképző sejtek népesítik be és ennek következtében új saját csontszövet jön létre.

Membránok

A membránokat az irányított szöveti regeneráció (csontpótlás) során használjuk azon célból, hogy a szemcsés anyagú csontpótlókat helyben tartsák és az alattuk regenerálódó területet megóvják. Ritka kivételektől eltekintve, legtöbbször felszívódó membránt használunk.

Sinus lift - arcüreg emelés

A csontpótlás egyik legbiztonságosabban végzett módja, amelynek során a csont azon területét töltjük fel csontpótló anyaggal, amelyet a foghúzás után az arcüreg elfoglalt. Ezzel a felső állcsont - legtöbbször -oldalsó részén jelentkező csonthiányt biztonsággal kezeljük, lehetővé téve megfelelő hosszúságú implantátum elhelyezését.

Csont transzplantáció

Nagymértékű csonthiány esetén a csontpótások „gold standard-ja” a saját csont átültetés. A csont szélesítése esetén sokszor elegendő az alsó fogak mögötti állcsont területről kivett csontblokk felhasználása, de gyakran csak a csípőcsont felhasználásával nyerhetünk elegendő mennyiségű csontot ahhoz, hogy később implantátum beültetésre gondolhassunk. Ezek az eljárások többnyire kórházi kezelést és altatásos műtétet igényelnek, azonban az aggodalmat keltő leírás ellenére páciensek többsége pozitív tapasztalatként éli meg. A műtéttel kapcsolatos kényelmetlenségek nem a fájdalommal, sokkal inkább a fogak ideiglenes pótlásával kapcsolatosak. Erre azonban gyakran találunk a mindennapi élettel jól összeilleszthető megoldást.